Promovarea
sistemului educational:
Reabilitarea tiganilor în Romania
Tiganii au fost atestati pentru prima oarã în secolul al
XVI-lea, în Valahia. La sfârsitul secolului, ei au ajuns
în Transilvania, de unde au migrat în Germania (unde au
fost omorâti în al doilea rãzboi mondial). Tiganii
ramasi în Valahia au devenit robi. În 1844 Printul Sturza
a pus capãt robiei. Statutul social al robiei, cel mai jos nivel
ierarhic, constituie motivul pentru care tiganii sunt clasati în
inferioritate. În Romania, si probabil oriunde în lume,
sã numesti pe cineva tigan este considerat o insultã.Termenul
peiorativ îi determinã pe acesti oameni sã trãiascã
cu spaimã, cu complexul inferioritãtii, îi determinã
sã se rupã de trecut, sã-si caute personalitatea
individualã si de grup, sã-si gãseascã o
nouã identitate care sã le confere transcederea cãtre
valorile nationale si universale din spatiul în care vietuiesc.
Foarte multi tigani au renuntat la etnie din teama de a fi marginalizati
si s-au asimilat în comunitatea majoritarã. Este adevãrat
cã satul românesc nu mai e omogen, el a evoluat si cultura
lui este heterogenã, bazatã pe multiculturalism si diversitate
etnicã. Si turcul si grecul si tiganul si maghiarul si evreul,
toti sunt români si trãiesc pretutindeni în satele
românesti, în târguri, în orãsele, în
marile orase. Toti vin de la Dumnezeu cu o patrie, cu o mamã
si cu o limbã. Valori care trebuiesc pãstrate si respectate.
Tiganii însã trãiesc într-o dezorganizare
socialã, iar de propria lor culturã stiu din ce în
ce mai putine lucruri.
Cultura tiganilor este o culturã traditionalã, care nu
a fost luatã în considerare si valorificatã ca atare.
Se cunosc mari scriitori ca: Ion Budai Deleanu, Bogdan Petriceicu Hasdeu,
Miron Radu Paraschivescu, Zaharia Stancu, Marin Sorescu, A.S.Puskin,
Federico Garcia Lorca, care au scris opere nemuritoare inspirate din
cultura, traditia, precum si din drama acestei categorii umane. Se stie
cã în timpul Holocaustului aproximativ 100000 de tigani
au fost exterminati. În comunism, statul a încercat sã-i
asimileze cu populatia din Romania. A existat chiar o tendintã
revisionistã a unor istorici români care au încercat
sã-l reabiliteze pe generalul Ion Antonescu, fost dictator, care
a luptat împotriva comunismului, dar care, din nefericire, a omorât
grupuri masive de tigani.
Cu ani în urmã, Facultatea de Litere a Universitii Bucuresti,
în cadrul unui seminar de educatie civicã punea în
discutie o chestiune spinoasã, aceea a integrãrii comunitãtii
tiganilor în spatiul social, cultural si spiritual românesc,
pregãtind studentii pentru implicarea în reabilitarea acestei
etnii. Istorioara care mã motiveazã sã scriu acest
articol a avut loc în Clubul de Litere, la subsolul clãdirii
din Edgar Quinet, în care s-a dezbãtut cu studentii si
profesorii de ce, recent, tiganii se cheamã romi, si de ce brusc
se vor cu un nou nume si nu-si pãstreazã numele pe care
îl folosesc de sute de ani: tigani. (Folosesc termenul tigan în
acest articol, pentru cã are valoare care se vrea accentuatã.)
Nu explicatia lingvisticã - dacã rãdãcina
din latinã si transformarea istorico-lingvisticã sunt
veridice - e motivul pentru care ridic aceastã problemã,
ci de ce tiganii vor sã renunte la numele de tigan, de ce tiganii
îsi abandoneazã identitatea. Se încearcã neîndoilenic
o schimbare culturalã, o asimilare în cultura noastrã
si se începe cu schimbarea numelui, de la tigan la rom, care e
foarte apropiat de identitatea româneascã.
Am urmãrit mai târziu un plan de lectie pentru reabilitarea
tiganilor din România pentru câteva scoli din nordul Statului
New York, al unei studente române, dintr-un program de doctorat
în dezvoltare umanã la Univeristatea din Rochester, precum
si planurile de lectii ale unor studenti din programul de “Teaching
and Curriculum”. Studentii din Statele Unite sunt foarte receptivi
la multiculuralism si dezvoltare socialã. Ei au preocupari în
domeniul cercetarii si dezvoltãrii umane pentru categoriile etnice
defavorizate, cãrora societatea trebuie sã le acorde asistentã
culturalã si socialã. Demersul nostru are menirea de a
trezi interesul studentilor si al profesorilor din România de
a se implica în programe care promoveazã sistemul educational
pentru sprijinirea acestei categorii ignorate si privite ca o paria
a societãtii. Studentii de la facultãtile pedagogice,
de educatie civicã, sociologie sau antropologie, pot sã
înceapã încurajarea culturalã a reabilitãrii
tiganilor din România si sã înteleagã valoarea
si importanta acestei schimbãri în plan social si educational,
sã le cunoascã traditiile culturale, modul de viatã,
sã renunte la stereotipurile încorporate si la etichetele
cu care defilãm, încã si din pãcate, noi
românii.
Departamentul de Stat American, prin programele sale de educatie civicã
încearcã sã ajute reabilitarea socialã a
tiganilor din România. Centrul american faciliteazã programe
de Educatie Civicã si trimite foarte multi tigani la studii în
US sau în Europa. În acest sens este necesar de o implicare
nu numai a Guvernului României, care a adoptat Strategia pentru
Îmbunãtãtirea Situatiei Romilor, finantând
proiecte si încurajînd asociatiile de tip ONG sã
realizeze programe sociale, culturale si educative în parteneriat
cu elitele satelor si ale acestei comunitãti, ci e importantã
implicarea întregii societãti civile în eradicarea
sãrãciei la sate, dar mai ales este nevoie de implicarea
institutiilor de învãtãmânt si de culturã
prin desfãsurarea de programe eligibile în interesul lumii
sãtesti, de cercetarea în teren si cunoasterea concretã
a realitãtii existente, ca pornind de la evidentã sã
se poatã lansa proiectele necesare pentru sprijinirea acestor
categorii neglijate si neprivilegiate.
Studentii de la facultãtile mai sus mentionate trebuie sã
realizeze teme pentru seminarii, fãcând cercetãri
pe teren, în mijlocul acestei lumi, despre ale cãrei traditii,
despre a cãrei viatã si activitate sã scrie cãrti,
lucrãri de diplomã, studii, articole, referate, care sã
fie publicate de mass media, ca în acest fel, aceastã lume
sã se cunoascã pe sine si sã fie cunoscutã
la adevãrata ei valoare. Studentii sã efectueze practica
pedagogicã la scolile sãtesti, acolo unde se aflã
mari comunitãti de tigani. Proiecte de acest fel se vor putea
desfãsura începând chiar cu anul scolar 2001 / 2002,
în localitãtile unde se aflã cele mai numeroase
comunitãti de romi. Ajutându-i sã învete carte,
sã-si cunoascã traditiile si istoria si îndemnându-i
sã-si punã în valoare personalitatea umanã
si sã fie proprii lor stãpâni, acesti oameni vor
deveni liberi sã gândeascã si sã-si construiascã
propriile vieti. Doar astfel se vor sterge granitele dintre grupurile
sociale care trãiesc aceeasi istorie si strãbat acelasi
spatiu al eternitãtii.
Elisaveta
Novac
DIN MAREA LITERATURÃ A LUMII -
A.S. Puskin
TIGANII - fragmente
Tiganii-n
larmã fãrã frâu
Prin Basarabia colindã.
Azi fac popas pe-un tãrm de râu
Si corturi vechi pornesc sã-ntindã.
Voiosi si liberi umblã toti,
Au pasnic somn sub cer si boare;
Iar printre spitele de roti
Ce-abia se vãd de sub covoare
Mijeste-un foc; tiganii-n jur
Fierb cina lor; pe câmp, deoparte,
Pasc caii ; dupã cortul sur,
Un urs stã tolãnit pe-o parte...
................................................
Curând si luna o sã plece
De printre-al norilor sirag.
Zemfira nu-i si nu-i...Si rece
E cina bietului mosneag.
Dar
iat-o ! Dupã dânsa vine
Prin stepã-un tânãr. Cine-o fi ?
Bãtrânul îl priveste bine...
Tãtucã, fata glãsui,
Ti-aduc un oaspe; în pustie
Lângã movilã îl aflai
Si l-am poftit sãlas sã-i dai,
El vrea tigan ca noi sã fie;
E urmãrit de legi, rebel,
Vom fi prieteni, l-oi ascunde
Aleko-l cheamã; gata-i el
Sã mã urmeze orisiunde.
BÃTRÂNUL
Sunt
bucuros. Dormi pânã-n zori
În acest cort de cãlãtori,
Sau stai mai mult – oricât se poate,
Cu tine sã împart as vrea
Sãlasul meu si pâinea mea.
Te fã cu soarta noastrã frate:
Sãraci, pribegi, da-n libertate;
Iar mâine-n zori, sub cer mãret,
Cu noi într-o cãrutã pleacã;
Ia orice mestesug de pret:
Fii fãurar sau cântãret
Sau ursul prin cãtune-l joacã.
ALEKO
Rãmân aici.
ZEMFIRA
Va fi al meu.
Au cine-a mi-l goni e-n stare ?
………………………………
Doi ani s-au scurs. De-atunci
încoace
Tiganii pasnic rãtãcesc;
Primire bunã, trai în pace,
Ei pretutindeni întâlnesc.
Cãlcând a cãrtii-ntelepciune,
Ca ei, Aleko-i slobod azi;
Lipsit de griji, de-amãrâciune
Îsi trece anii sãi nomazi.
..................................................
La soare mosul se-ncãlzeste
E primãvarã si senin;
La leagãn fata cântã lin,
Aleko-ascultã si pãleste.
ZEMFIRA
Sot bãtrân, sot cumplit
De mã frigi, de mã tai,
Nu mã tem de cutit,
Poti în foc sã mã dai.
Cu
dispret te privesc,
Mã scârbesti cu-al tãu dor,
Eu pe altul iubesc
Si iubind am sã mor.
ALEKO
Sã taci. Cântarea ta-i zurlie,
Urãsc sãlbaticu-i cuvânt.
ZEMFIRA
Nu-ti place? Treaba ta sã fie!
Eu una pentru mine cânt.
ALEKO
Ea nu mã mai iubeste, tatã !
BÃTRÂNUL
Te-alinã. Un copil e ea.
În van mâhnirea te sugrumã:
Femeile iubesc în glumã,
Iar tu cu chin si trudã grea.
..........................................
TÂNÃRUL
TIGAN
Mai dã-mi înc-un sãrut, iubire !
ZEMFIRA
Mã duc. Am sot gelos si crud.
TIGANUL
Dã-mi unul lung, de despãrtire.
ZEMFIRA
Hai, du-te, pânã nu-l aud.
........................................
Aleko, tu-l ucizi, îti zic !
Esti plin de sânge ! Tine-ti firea
O, Doamne, ce-ai fãcut ?
ALEKO
Nimic
Acum poti sã-i respiri iubirea.
ZEMFIRA
Destul ! Eu nu privesc, pãlind
La rãzbunarea-ti otrãvitã;
Blestem isprava ta smintitã !
ALEKO
Deci mori si tu !
( O înjunghie )
ZEMFIRA
Eu mor iubind...
...........................
Bãtrânu trist, a spus apoi:
Om mândru, pleacã dintre noi !
Suntem sãlbatici, n-avem lege,
Dar nu ucidem, nu cãznim,
Nu vrem nici sânge – si-ntelege:
Cu-n ucigas noi nu trãim.
Cu soarta noastrã greu îti vine,
Vrei libertãti doar pentru tine;
Ne va-ngrozi vorbirea ta.
Trufia nouã nu ne place –
Tu rãu si dârz; te du... nu sta.
Cu bine ! Mergi, de poti, în pace.
EPILOG
Din amintirile-mi cetoase,
Prin farmecul din cânt nãscut,
Când triste si când luminoase
Rãsar vedenii din trecut.
................................................
Vãzui prin stepe cu gorgane,
Pe urme vechi, din alte dãti,
În pasnice cãruti, tiganii,
Copii ai sfintei libertãti,
Si liber, prin deserte locuri,
Cu droaia lor am rãtãcit,
Aceeasi hranã-am împãrtit.
...........................................
Dar si-ntre voi nu-i fericire,
Fii ai naturii ! Fii stingheri !
Si-n corturi vechi de rãtãcire
Trãiesc iluzii si dureri.
Nici în pustiul ce vã soarbe,
Voi n-ati scãpat de-amar si chin:
Nu poti fugi de patimi oarbe,
Nici sã te aperi de destin.